آیا طراحی سایت شما مشتری شما را فراری می دهد (بخش اول)

این مقاله برای وب سايت هایی که امکان فروش محصول یا خدمتی را در سایت خود فراهم کرده اند مفید است. امکان دسترسی آسان و سریع لیست قیمت را فراهم کنید. برخی از وب سایت ها تلاش می کنند تا لیست قیمت محصولات/خدمات خود را از دید کاربر پنهان نگهدارند. برخی از این سایت ها تنها زمانی قیمت را به کاربر نمایش می دهند که کاربر دکمه "خرید" و یا "سفارش" را انتخاب کند و بدتر از آن، تنها وقتی که کاربر عضو سایت شود امکان مشاهده لیست قیمت را دارد. بقیه سایتهایی که لیست قیمت را ارائه می دهند، لینک مربوطه را در جایی از سایت قرار می دهند که بسیار سخت قابل دیدن و دستیابی است و یا گاهی آنها را تنها در صفحه محصولات/خدمات در دسترس کاربر قرار می دهند. واقعا مطمئن نیستم که دلیل پنهان کردن لینک "لیست قیمت" چیست. شاید این نوع سایت ها فکر می کنند که اگر مشتری قادر به مشاهده قیمت تا زمانیکه دکمه "خرید" و یا "سفارش" را انتخاب کند، نباشد، مشتری تمایل بیشتری برای خرید آن آیتم نشان می دهد. این نتیجه گیری به طور کامل اشتباه است. انواع زیادی از بازدیدکنندگان وارد سایت شما می شوند. بیایید در یک نگاه آنها را مورد بررسی قرار دهیم. اگر بازدیدکننده گان آیتم/محصول قابل توجهی را در سایت شما مشاهده کنند، انها قیمت را یادداشت می کنند و در صورتیکه در آینده تمایل به خرید آن داشته باشند می توانند براساس اطلاعات و قیمتی که یادداشت کردند به سایت شما برگردند. اگر قیمت آیتم مورد نظر به راحتی در دسترس خریدار نباشد، آیا واقعا فکر می کنید که آنها تمایلی به جستجو و بدست آوردن مبلغ آیتم مورد نظر در سایت شما دارند؟ یا شما انتظار دارید که هر بازدیدکننده زحمت انجام مراحل مورد نظر شما را به خود بدهد و دکمه "خرید" را کلیک نماید تا شاید قیمت آیتم مورد نظر خود را در فرآیند تعریف شده شما مشاهده کند؟ یا اینکه یک اکانت جدید ایجاد کند و اطلاعات شخصی خود را تنها برای مشاهده قیمت یک آیتم در اختیار شما قرار دهد؟ در نظر بگیرید که خریدار جدی به سایت شما رجوع کرده باشد، اگر این خریدارقادر به مشاهده قیمت آیتم مورد نظر خود نباشد به راحتی به سایت دیگری می رود. به خاطر داشته باشید اینجا ما در مورد فروش آجر و ملات ساختمان صحبت نمی کنیم جایی که شما به زمان نیاز دارید تا به فروشگاه بعدی بروید و ترجیحا هر طور شده قیمت ایتم ها را قبل از خروج بدست می آورید. در اینترنت، رقیب شما تنها یک کلیک با شما فاصله دارد و موتورهای جستجوی زیادی هستند که از اینکه براحتی و هیچ هزینه ای هزاران سایت مشابه شما راب به مشتری معرفی کنند، خوشحال می شوند. من می دانم که حتی تعداد فروشگاه آنلاین آجر و ملات ساختمانی (همیشه با نگرانی های کوچک) هستند که فکر می کنند که اگر آنها قیمت روی محصول خود قرار ندهند، مشتری مجبور هست که قیمت را از شخص فروشنده پرس و جو کند، کسی که این شانس را دارند تا آن را متقاعد کنند که محصول را خریداری کند. در هر حال این ایده فقط برای فروشگاه آجر و ملات ساختمانی مفید است (من می توانم مثالهایی را بیاورم که حتی این نوع فروشگاه ها هم مشتری خود را از دست می دهند). این ایده برای یک فروشگاه اینترنتی بد است. مهم نیست چقدر به این موضوع فکر کنید، هر مشتری یا مشتری بالقوه نیاز دارد که قیمت یک محصول را بداند. هر مشتری شرکت های بزرگ نیز روی بودجه کار می کنند. سخت کردن دسترسی به لیست قیمت برای بازدیدکنندگان خود، یک راه آسان برای از دست دادن مشتری بالقوه است. همانطور که واضح است براساس تجارب زیاد – میانگین کاربر اینترنی خیلی قابل توجه است. اگر آنها نتوانند چیزی که می خواهند در کمتر از چند ثانیه، درحالی که صفحه شما را برانداز می کنند، پیدا کنند، آنها وب سایت شما را ترک می کنند و رقیبان شما خیلی خوشحال خواهند تو که جایگزین شما شوند. مقاله مرتبط : آیا طراحی سایت شما مشتری را فراری می دهد (بخش دوم)